Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

vem ska fostra?!

Av asagunden - 18 oktober 2009 21:56




Surnade till ordentligt när jag tittade på rapport ikväll. Plötsligt löd början på ett inslag ungefär så här "skolan misslyckas med att få elever att låta bli att dricka alkohol". Skolans uppgift är väl ändå att tillhandahålla information, lära eleverna nödvändiga saker, ge dem verktyg att själva tänka, tycka och kritiskt granska. Är inte det på något sätt det som skolan är tänkt för från början? I allt detta ingår ju även social kompetens, etik, moral och vett och etikett. Undrar om folk vet hur mycket tid, svett, tårar och huvudbry som redan läggs ner på konfliklösning, medling och uppfostran i vad som är rätt och fel, i alla fall i de yngre åren. Det är utvecklingssamtal, utvecklingsplaner för eleverna, elevvårdssamtal och Gud vet vad förutom föräldramöten, skolresor, och friluftsdagar. Men vad hände? Ska skolan verkligen ta över allt ansvar? Vad hände med föräldrarna? Om SKOLAN misslyckas med att få elverna att inte dricka, vad har inte då föräldrarna gjort...? Nu kanske jag är hård (särskilt eftersom jag inte har några egna barn) men gör föräldrarna till föräldrar igen, ge dem ansvaret som de faktiskt har för sina barn, och lägg inte över deras misslyckanden på någon annan.... Eller vad tycker ni?? Skriv gärna en kommentar

 
 
Jenny

Jenny

19 oktober 2009 09:12

Håller med dig till 100 %. Eftersom jag själv jobbar inom skolan så vet jag precis hur mkt MER jobb vi har fått dom sista åren + att personalstyrkan har halverats. Känns ibland som att vi i skolan uppfostrar en del barn mer än vad deras föräldrar gör =(

http://jennymelin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anita

19 oktober 2009 13:32

Jag håller också med dej till 100%! Både som jobbande i skolan och förälder till vuxna barn. I skolan lägger vi massor med energi på sådant som man hade hoppats att barnen hade med sig när de kom. Och man blir inte alltid särskilt väl bemött när man säjer ifrån och förklarar och förklarar varför!. Alla föräldrar måste i första hand ta sitt ansvar!
Kramar till dej!

 
Sanja

Sanja

19 oktober 2009 15:20

Jag håller med dig, Åsa! Helt och fullt.

http://sanja.bloggagratis.se§

 
Ingen bild

Linda

19 oktober 2009 22:05

Jag håller oxå med dig. Skolan kan ju bara ge info men det är väl ändå föräldrarn som ska fostra sina barn. Tror inte att föräldrarna heller vill ha det på något annat sätt. Skulle inte jag vilja om jag hade barn!
Syns på jobbet.
Kram Linda

 
Ingen bild

Anna Hauer (Karlsson)

8 april 2010 12:42

Jag håller också med, helt och hållet (om än ett halvår sent!)! Min man är lärare och han "svär" ganska ofta över hur mycket tid han måste lägga på att uppfostra elever. Tid, som ju så klart istället kunde lagts på undervisning och förberedelser.

Jag vet inte riktigt hur jag hittade hit. Men visst är du Åsa som hängde med Fransson, Lagö, Emma mfl i Lammhultstrakten för många år sedan? Jag är Anna som hängde i samma trakt, kusin till Emma. Vilken fin blogg du har :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av asagunden - 1 juni 2010 20:41

♪ Den baddräktstid nu kommer, när magen är för stor. ♫ Då valkar bara sväller, och celluliter gror. ♪ Generande behåring, lyfts fram i solens ljus. ♫ Nej stranden verkar boring, vi stannar inomhus. ♪ De krav som ...

Av asagunden - 30 maj 2010 10:52

...bloggen som Daniel skulle säga. Vattnar en hel del på balkongen med. Det växer så det knakar!   I fredags var girlsen här på lite födelsedagsmiddag. Vi hade tema USA. Fick 3 jordgubbsplantor och en biokväll med tjejerna, Sex and the city 2 :)....

Av asagunden - 19 maj 2010 09:55

  Efter jobbet kl 20 i måndags åkte jag till Äventyrsbadet till Andreas och hans jobbarkompisar som var där och badade. Det var första gången på massor med år som jag åkte vattenrutschkana. Skitkul! Fast jag har nog blivit mesigare med åren. Det ka...

Av asagunden - 16 maj 2010 09:33

  Äntligen är den här veckan över! Tre nätter och två dagpass på en vecka har tagit ut sin rätt. Är helt slut! Tänkte sova gott hela dagen men grannen bygger altan och älskar att såga med cirkelsågen... Ligger i soffan och kollar på TV4s söndagsmor...

Av asagunden - 10 maj 2010 20:03

Min eftermiddag i hängmattan med "frukost" och bra bok!           ...

Ovido - Quiz & Flashcards